صفحه اصلی » اخبار خودرو » حضور خودرو غزال ایرانی در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵

حضور خودرو غزال ایرانی در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵

خودرو خورشیدی
۲۸ مهر ۱۳۹۴
0
993 بازدید

تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران به عنوان تنها نماینده ایران با خودرو غزال ایرانی ۳ در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵ استرالیا حضور دارد.

تیم خودرو خورشیدی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران که بیش از ۱۰ سال است که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای خورشیدی فعالیت دارد امسال برای اولین بار با خودرویی دوسرنشینه که نسل سوم خودروی خورشیدی غزال ایرانی به شمار می رود در جدی ترین آوردگاه خودروهای خورشیدی جهان حضور یافته است.

هدف از این رقابت که هر دو سال یکبار برگزار می شود تشویق تحقیقات بر خودروهای خورشیدی است که امید می رود روزی در آینده وارد بازار مصرف شود.

 

موقعیت لحظه به لحظه خودرو غزال ایرانی
موقعیت لحظه به لحظه خودرو غزال ایرانی و رقبای خارجی آن را می توانید از اینجا پیگیری کنید.

 

در این رقابتها که تا چهارم آبان ادامه دارد تیم‌هایی از ۲۵ کشور جهان حضور دارند که آمریکا با شش تیم و استرالیا و ژاپن هر یک با پنج تیم چشمگیرترین حضور را دارند و انگلیس، هلند و ترکیه هر یک سه تیم، آفریقای جنوبی دو تیم و کشورهای ایران، اتریش، بلژیک، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، آلمان، هنگ کنگ، مجارستان، هند، اندونزی، مالزی، لهستان، سنگاپور، سوئد، تایلند و امارات متحده عربی هر کدام یک نماینده در این مسابقات دارند.

 

از مسابقات امسال چه خبر؟

 

تیم های شرکت کننده چند هفته پیش وارد داروین شده و بهترین مسیرهای ترک شهر به سوی مقصد را بررسی کرده اند.

مایکل فان بال از تیم نونا ۸ که برای دفاع از عنوان قهرمانی در رقابتها شرکت کرده در وبلاگ تیمش نوشته فرق بین برد و باخت می تواند چند دقیقه باشد.

هرچند ترافیک استرالیا در مقایسه با هلند خیلی سبک است، حومه شهرها می تواند شلوغ شود، به خصوص وقتی بیش از ۴۰ خودرو خورشیدی مشغول عبور باشند. یک اشتباه به قیمت چند دقیقه حیاتی تمام خواهد شد.

او اشاره می کند که رانندگی نونا۸ تجربه لذت بخشی نیست، از جمله به این دلیل که اتاقک آن در هوای سوزان نواحی دورافتاده استرالیا بدون کولر بسیار داغ خواهد شد. در این اتومبیل ها کولر نمی گذارند تا سنگین نشود و برق ارزشمند کم موجود را هم نسوزاند.

پیش بینی می شود که دمای اتاقک به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد برسد بنابراین راننده عرق زیادی خواهد کرد و برای تخلیه آن سوراخی در خودرو تعبیه شده است.

اما تیم ها چندین راننده دارند که در هر نوبت سه ساعت رانندگی می کنند. رانندگی هر روز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی متوقف خواهد شد که برای ایمنی رانندگان و جلوگیری از تصادف با کانگوروهاست.

تیم دانشگاه میشیگان هم که ۲۵ سال است در رقابتهای خودروهای خورشیدی شرکت دارد این بار سعی کرده با استفاده از فناوری پیشرفته تحلیل داده ها که آی بی ام ساخته حداکثر بهره را از پیش بینی دقیق هوا ببرد.

پاوان نایک مدیر تیم خودروی خورشیدی این دانشگاه می‌گوید: “فناوری پیش بینی خورشیدی به ما اجازه می دهد بدانیم ابرها کجا هستند، کجا می روند و باید خودمان را زودتر به کجا برسانیم تا از آفتاب بی بهره نمانیم.”

اما مساله فقط برد و باخت نیست. هدف این رقابت واقعا توسعه فناوری خودروی خورشیدی است که روزی بتواند در جاده ها استفاده شود.

بعضی از بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان مثل فورد درحال توسعه نمونه هایی از خودروهای خورشیدی هستند که شاید در آینده به تولید انبوه برسد.

تحقیقات فورد نشان می دهد که در آینده خورشید می تواند تا ۷۵ درصد برق مورد نیاز همه سفرهای عادی با یک خودروی خورشیدی را تامین کند که برای کشورهای آفتابگیری مثل ایران بسیار عالی است.

برچسب ها :

ما را دنبال کنید
نظرات کاربران
نظر دهید

عضویت خبرنامه

برای استفاده از این سرویس لازم نیست هیچگونه هزینه ای پرداخت کنید.!

تنها ایمیل خود را وارد کنید تا به صورت هفتگی مطالب وب سایت برای شما ارسال شود.


تبلیغات