صفحه اصلی » مقالات تخصصی خودرو » ترمز هیدرولیک خودرو چگونه کار می کند؟

ترمز هیدرولیک خودرو چگونه کار می کند؟

fig1-13
۵ آذر ۱۳۹۳
0
1,895 بازدید

اتومبیل های امروزی دارای سیستم ترمز روی هر چهار چرخ خود هستند که توسط سیستم هیدرولیک ترمز کنترل می شوند ، معمولا ترمز ها ۲ نوع دیسکی و کاسه ای هستند.

ترمز چرخ های جلویی نقش مهم تری ایفا می کنند زیرا در هنگام ترمز گرفتن وزن ماشین بر روی چرخ های جلویی می افتد و ترمز های جلو بیشتر درگیر می شوند ، بنابراین بسیاری از خودرو ها دارای ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسه ای در چرخ های عقب هستند ، ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ معمولا برای خودرو های گران قیمت تر استفاده می شود و در خودروهای کوچک و ارزان تر از ترمز کاسه ای برای هر چهار چرخ استفاده می کنند.

در این مقاله به طور مختر به شرح سیستم هیدرولیک می پردازیم و در مقالات بعدی انواع دیگر سیتم های ترمز را توضیح میدهیم.

ترمز هیدرولیک

این نوع سیستم شامل چندین سیلندر اصلی و فرعی پر شده با مایع روانی که با تعدادی لوله به هم متصل شده اند ، می باشد.

وقتی شما برای گرفتن ترمز روی پدال ترمز فشار می دهید باعث می شود پیستون منقبض شود و فشار باعث حرکت در آمدن مایع در طول لوله می شود ، این مایع با فشاری که به پیستون می آورد باعث انجام عملیات ترمز می شود .

سطحی که فشار پا به پدال وارد می شود بسیار بیشتر از سطحی می باشد که پیستون به سیستم ترمز فشار وارد میکند به همین دلیل عملیات ترمز با نیروی نه چندان زیادی انجام میشود. بیشتر اتومبیل های امروزی با مدار های دوقولو و دو سیلندر اصلی در سیستم هیدرولیک خود ساخته می شوند که ماموریت ترمز چرخ های جلو و عقب را بر عهده دارند.

معمولا سیستم ترمز عقب خودرو ضعیف تر ساخته می شود تا هنگام ترمز کردن اتفاق خطرناکی مانند قفل کردن چرخ های عقب نیفتد ، اکثر خودرو های امروزی دارای یک شیر تنظیم کننده حساس به فشار هیدرولیک هستند که جلوی قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز را میگیرد.

نحوه ی کار کردن ترمز هیدرولیک


ما را دنبال کنید
نظرات کاربران
نظر دهید

عضویت خبرنامه

برای استفاده از این سرویس لازم نیست هیچگونه هزینه ای پرداخت کنید.!

تنها ایمیل خود را وارد کنید تا به صورت هفتگی مطالب وب سایت برای شما ارسال شود.


تبلیغات